levensloop

Hieronder een beknopte weergave van mijn levensloop.

0-7 jaar (1971-1978)

  • Op 13 oktober 1971 zag ik voor het eerst het levenslicht als Rudolf Pieter Kampers in Alblasserdam; die namen verwijzen naar mijn opa Rudolf Rosenthal en vader Pieter Kampers.
  • Op 3-jarige leeftijd verhuisde ons gezin naar Castricum omdat mijn vader als metaalkundig ingenieur kon gaan werken bij Hoogovens (nu Tata Steel) in IJmuiden.

7-14 jaar (1978-1985)

  • Na mijn basisschoolperiode op de Windroos ben ik naar het Bonhoeffer College gegaan (havo). Op beide scholen ging het niet goed (ik werd vrijwel dagelijks de klas uitgestuurd).
  • Op 14-jarige leeftijd ben ik naar mijn vader en zijn nieuwe vrouw in Leimuiden verhuisd (mijn ouders scheidden toen ik tien was).

14-21 jaar (1985-1992)

  • Na drie maanden werd ik van het Christelijk lyceum in Alphen aan de Rijn gestuurd. Ik haalde mijn havo-diploma aan de Louise de Coligny Scholengemeenschap in Leiden.
  • Rond mijn zestiende verjaardag liep ik in de bibliotheek tegen een boek aan getiteld ‘De bevolkingsexplosie’. Na het lezen ervan was ik in shock. Dat boek leidde tot veel vervolgonderzoek, teneinde meer grip te krijgen op een van de grootste problemen waar we als mensheid mee kampen.
  • Op mijn 18e verhuisde ik terug naar mijn ouderlijk huis in Castricum om een hbo-studie International Business (HEAO CE) in Haarlem te volgen, inclusief een half jaar aan de Ecole Supérieur de Commerce de Compiègne (waar ik in mijn studentenflat hét inzicht kreeg dat alles middels golven met elkaar samenhangt) en een half jaar stage in Parijs bij Diebold France, een telecommunicatie-adviesbureau.

21-28 jaar (1992-1999)

  • Tijdens mijn stage in Parijs deed ik met enkele telematica-ingenieurs onderzoek naar de mogelijkheden van videovergaderen in het Franse bedrijfsleven. De onderzoeksresultaten waren zeer positief: na spraak- en datacommunicatie zou beeldcommunicatie ‘de voltooiing van de kabel’ zijn. In mijn onafhankelijkheidsstrijd besloot ik met deze dienst in Nederland een eigen bedrijf op te zetten, te beginnen met een salestrainee-functie bij KPN Telecom om (verkoop-)ervaring op te doen.
  • Na een jaar KPN begon ik in Alkmaar een adviesbureau in beeldcommunicatie onder de naam Visiocom. Visiocom B.V. ging in september 1999 failliet door een dreigende ‘milleniumbug’: computernetwerken van bedrijven moesten begin 1999 milleniumproof zijn, waardoor we met vijf werknemers en vier kantoorunits maandenlang geen omzet realiseerden.

28-35 jaar (1999-2006)

  • Na het faillissement van Visiocom B.V. las ik veel, o.a. Harry Mulish’ Ontdekking van de hemel en enkele boeken van Rudolf Steiner waaronder De filosofie van de vrijheid. Met een laptop – om mijn boek Alles is een golf te schrijven – en een volgeladen rugtas vertrok ik in februari 2000 naar Nieuw Zeeland (enkele reis).
  • Toen ik zes maanden later terugkwam in Nederland wilde ik mijn boek voltooien. Dat bleek (veel) te hoog gegrepen, en na wat omwegen besloot ik een master wijsbegeerte te gaan volgen aan de Universiteit van Amsterdam (voltijd, met een bijbaan als nachtportier), met aansluitend de lerarenopleiding. Ik studeerde af op het thema filosoferen met kinderen.
  • In 2004 werd ik als lerarenopleider aangenomen aan de Hogeschool Ipabo in Amsterdam en Alkmaar (vakdocent geestelijke stromingen). In het curriculum was geen ruimte voor de leermethode filosoferen met kinderen (fmk). Ik begon met een fmk-website en kwam in dienst als docent filosofie aan het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid. Daar heb ik tien jaar lang met veel plezier de bovenbouwleerlingen (klas 4, 5 en 6) naar hun eindexamen filosofie begeleid.

35-42 jaar (2006-2013)

  • In 2007 richtte ik samen met Truus van der Kaaij Stichting Leren Filosoferen (SLF) op om vooral in het onderwijs filosofische gespreksvoering te bevorderen. Drie jaar later nam mijn huidige compagnon Jan Ewout Ruiter zitting in het bestuur van SLF. Vanaf 2015 zijn Jan Ewout en ik als maatschap Leren Filosoferen verder gegaan.
  • Tussen 2007 en 2010 werkte ik als (inval-)docent filosofie ook bij het Ichthus Lyceum in Driehuis, het Calvijn met Junior College in Amsterdam-West, de Vrije Hogeschool in Driebergen en het Bonhoeffer College in Castricum.
  • In 2012 ontmoette ik mijn vriendin Hannah waarmee ik twee zoontjes kreeg: Raoul (2016) en Jonathan (2018).

42-48 jaar (2013-heden)

  • In 2014 schreven Jan Ewout en ik het boek Filosoferen aan de keukentafel (Scriptum 2015).
  • Van 2016 tot 2018 verzorgde ik modules filosofie voor de 4e en 5e klas VWO van het Coornhert Lyceum in Haarlem en begeleidde ik de leerlingenraad. Van januari tot juli 2018 werkte ik als docent levensbeschouwing (vier 2e klassen havo/vwo) op het Comenius Lyceum in Amsterdam-West.
  • In 2017 trad ik in dienst bij Thomas More Hogeschool in Rotterdam (pabo), waar ik tot op heden vanuit het lectoraat Professionaliseren met hart & ziel gesprekken leidt met collega’s en studenten en onderzoek verricht naar socratische en pedagogische gespreksvoering voor pabo-studenten/-docenten en voor leerkrachten in het primair onderwijs. Sinds 2018 verzorg ik ook modules filosoferen met kinderen voor onze studenten. Vanaf september 2019 verzorgen lector Hester IJsseling en ik een professionaliseringstraject pedagogische gespreksvoering voor onze collega-lerarenopleiders en voor een groep leerkrachten van de Mariaschool in Rotterdam.
  • In maart 2019 leidde een bacteriële infectie in mijn linkerschouder tot een ziekenhuisopname in Alkmaar. Toen ik mijn golftheorie deelde met enkele patiënten op de afdeling, gaf een van die patiënten bij zijn vertrek mij een duw in de rug om mijn golftheorie te publiceren. Dat leidde tot deze website.
  • Op 29 januari 2020 richten we Stichting De Tegenfase op.